Je wilt een nieuwe website voor jouw staande organisatie, en je weet nu al dat dit geen klein project gaat worden:
De oude website moet over naar de nieuwe website, en alle oude functies moeten aanwezig zijn. Bovendien wil jouw organisatie de website flink uitbreiden met nieuwe functies, en sterk verbeteren in gebruiksgemak, voor zowel klanten als medewerkers. Je wilt ook zoveel mogelijk processen automatiseren.
Waar haal je de expertise en capaciteit vandaan om zoiets aan te pakken? Hoe kies je voor de meest handige en voordelige oplossingen, die jouw vereniging of business het meest opleveren? En hoe zorg je ervoor dat zo’n project beheersbaar blijft? Je kan misschien al snel door de bomen het bos niet meer zien…
Wellicht kan ik helpen.
Wat zijn de mogelijkheden?
De mogelijkheden om jouw bedrijf via je website verder te automatiseren en te optimaliseren zijn legio. Je hebt in mijn portfolio wellicht de voorbeelden gezien van websites met leden- en/of klantprofielen. Deze profielen zijn dan vaak gekoppeld aan:
- Een online ledenadministratie
- Een boekhoudprogramma, gekoppeld aan de webshop
- Automatische contributiebetaling
- Leden kunnen…
… hun gegevens inzien en zelf online bijwerken of wijzigingen doorgeven
… een eigen openbaar profiel of pagina inrichten en bewerken
… speciale of afgeprijsde producten bestellen
… zich inschrijven voor evenementen
… of zelf evenementen organiseren, en in de algemene kalender bijplaatsen
… misschien berichten plaatsen, en/of reageren op al dan niet openbare fora
… toegang krijgen tot een online-leeromgeving, waarbij de voortgang in het profiel wordt bijgehouden
… etc
Dit zijn eigenlijk geen websites meer, maar complete online administratie-oplossingen voor jouw bedrijf of vereniging, met een aantrekkelijke én werkende web-interface. Wellicht wat je zoekt? En misschien zoek je daarbij ook uitgebreide hulp bij zaken als:
- Een nieuwe huisstijl
- Het schrijven van goed werkende webteksten en bijbehorend beeldmateriaal
- Het al dan niet automatisch overzetten van gegevens van de oude website naar de nieuwe website
- Het opzetten en doormeten van een goede navigatie om je zogenaamde ‘conversie’ (aantal verkopen en interacties op je sites) te verhogen
- Een doorlopende test voor jouw website en webcontent voor zoekmachinegevoeligheid
- Opleiding van je personeel voor de bediening van de nieuwe website
- Het zoeken van goede en passende hosting
- Betrouwbare nazorg
- Last but not least: het plannen en sturen van een dergelijk omvangrijk webproject
Aanbod
Per jaar neem ik, naast de kortere klussen die ik aanneem, een paar grotere projecten als bovenstaand onder mijn hoede.
Dit zijn voor mij erg leuke en uitdagende klussen, waarbij ik mijn eigen expertise kan combineren met de unieke expertise van mijn klant, en die van derde partijen om een passend én werkend systeem online neer te zetten.
Met mijn achtergrond in projectmanagement breng ik de kennis en vaardigheid mee om zo’n project overzichtelijk en beheersbaar te maken. Daarnaast heb ik als webdesigner een goed inzicht in de actuele kansen en mogelijkheden van systemen online.
Sta je voor een dergelijk project, dan wil ik dat daarom graag voor jullie begeleiden.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik maak met jou als potentiële klant een aantal afspraken voor gesprekken, waarin ik met de belangrijkste belanghebbenden in jullie organisatie uitgebreid jullie wensen en mogelijkheden bespreek.
Wanneer wij hierna van beide kanten enthousiast zijn, stel ik voor jullie een uitgebreide offerte op maat op. In deze offerte stel ik een traject in fases voor. Minimaal zijn in het traject een planningsfase, een ontwerpfase, een bouwfase en een test- en opleidingsfase opgenomen. Per fase benoem ik:
- welke eindresultaten in de fase bereikt gaan worden,
- een voorstel voor de kwaliteitseisen voor deze resultaten,
- de gewenste input: inzet van de verschillende partijen (intern of extern) en middelen,
- de kosten (inclusief de kosten aan alle mogelijke derde partijen),
- de doorlooptijd,
- de risico’s en de tegenmaatregelen voor die risico’s, en de mogelijke extra kosten daarvoor
Daarbij zeg ik wat over de manier van rapporteren en communiceren binnen het traject, en geef ik uiteraard een totaaloverzicht van de inzet, kosten en doorlooptijd.
Aan de slag?
Wanneer wij op basis van deze offerte vervolgens een akkoord bereiken, stel ik in de eerste fase samen met de organisatie op basis van de offerte een projectplan op, en stellen wij een projectteam en een stuurgroep samen.
De stuurgroep zal bestaan uit mensen van de organisatie met beslisbevoegdheid over budget, inhoud en interne capaciteit. De rol van de stuurgroep is klein maar belangrijk: zij wordt periodiek geïnformeerd over de voortgang en de mogelijke knelpunten, en belangrijke beslissingen worden gedocumenteerd en in begrijpelijke taal aan haar voorgelegd. Zij heeft weinig werk, maar vertegenwoordigt de organisatie.
Het projectteam stellen we naar behoefte samen uit mensen die binnen de eigen organisatie vrijgemaakt zullen worden voor werkzaamheden, en/of externe mensen die ik voordraag met een advies op basis van hun kennis, kunde en prijs.
Voor soortgelijke projecten heb ik ruime ervaring met een team van zzp’ers met bijzondere expertise voor webteksten, grafisch design, beeldmateriaal, navigatie, SEO, en het technisch bouwen van ingewikkelde websites en IT-oplossingen.
Voor grote projecten zorg ik ook altijd voor een backup bij uitval van alle spelers, ook en met name voor mijzelf in de rol van projectmanager.
Interesse?
Wanneer je iemand zoekt voor een klus als bovenstaand, ben ik zeker geïnteresseerd. Neem contact op, en we maken een telefonische afspraak, waarin we kunnen bespreken wat de wensen in grote lijnen zijn. Daarna kunnen we een vervolgafspraak maken om verder te praten.